ویروس کرونا می تواند به مدت نه روز بر روی سطوح باقی بماند، چگونه می توان آن را از بین برد؟

11فوریه 2020 - هنگامی که یک عامل بیماری زای جدید در کره زمین شایع می شود، دانشمندان از سراسر جهان برای درک چگونگی رفتار و شیوع آن تلاش می کنند. اکنون دانشمندان دریافته اند که ویروس کرونای جدید (2019-nCoV) می تواند تا مدت نه روز بر روی سطوح فلزی، پلاستیک و شیشه زنده بماند.

تیمی از دانشمندان دانشگاه رور بوخوم در آلمان (RUB) و انستیتوی پزشکی بهداشت و محیط زیست بیمارستان دانشگاهGreifswald ؛ یافته های جامعی را از 22 مطالعه در مورد ویروس های کرونا گردآوری کرده و نحوه ی رفتار این پاتوژن را بررسی کردند. این مطالعه، که در ژورنال Hospital Infection منتشر گردید، با دانستن اینکه چه مدت این ویروس می تواند بر روی سطوح زنده بماند و چگونه می توان آن را از بین برد، اهمیت پیشگیری از گسترش و ابتلا به این عفونت را برجسته نموده است.

ویروس کرونا ، مانند سایر میکروارگانیسم های ایجاد کننده ی بیماری، می تواند بر روی سطوح یا اجسام متداولی که افراد به آنها دست می زنند، باقی بماند. این ویروس می تواند از طریق دست ها و سطوح، از جمله دستگیره ی درب، گوشی تلفن، دکمه های آسانسور، دکمه های تماس، میزهای کنار تختخواب و هر آنچه که بیمار در بیمارستان لمس می کند، گسترش یابد.

کرونا ویروسمی تواند نه روز بر روی سطوح باقی بماند

این تیم از محققان براساس آنالیز جامع مطالعاتی که بر روی پاتوژنهای مشابه مانند کورونا ویروس SARS و کرونا ویروس MERS انجام شده است، دریافتند که این نوع از ویروسها، می تواند تا نه روز بر روی سطوح باقی بماند. نتایج نشان می دهد که این ویروس ها می توانند بر روی سطوح پایدار یا زنده مانده و به مدت نه روز در دمای اتاق، قابلیت عفونت زایی خود را حفظ کنند، و ​​طول عمر متوسط آنها چهار تا پنج روز است.

این تیم همچنین دریافتند که دمای پایین و رطوبت زیاد هوا باعث افزایش بیشتر طول عمر کورونا ویروس ها می شود.

بهترین روش برای از بین بردن کرونا ویروس ها

بهترین راه برای مقابله با کورونا ویروس هایی که در سطوحی مانند شیشه، فلز و پلاستیک باقی می مانند، تمیز کردن آنها با محلول 62٪ الی 72٪ اتانول، 0.5٪ پراکسید هیدروژن یا 0.1٪ هیپوکلریت سدیم  در طی یک دقیقه از آلودگی است.

اگر از این عوامل در زمان مناسب و با غلظت مناسب استفاده شود، می توان در طی یک دقیقه تعداد کرونا ویروسهای عفونت زا را تا چهار بار در مقیاس لگاریتمی(a log 10 scale) کاهش داد.

محققان اظهار داشتند: از آنجایی که هیچ روش درمانی خاصی برای-nCoV 2019 در دسترس نیست، مهار زودرس و جلوگیری از گسترش بیشتر برای جلوگیری از شیوع مداوم و کنترل این ویروس عفونت زای جدید بسیار مهم است.

این مطالعه دارای محدودیت هایی است زیرا محققان تنها مطالعات و داده های مربوط به انواع دیگر ویروس های کرونا را بررسی کرده و این نتیجه گیری را ارائه داده اند. در حال حاضر، هیچ گونه اطلاعاتی در مورد Coronavirus جدید که در چین و در 25 کشور جهان پخش شده است، وجود ندارد. این تیم از محققان می گوید که کروناویروس فعلی از نظر توانایی زندگی در خارج از میزبان و آسیب پذیری در برابر ضد عفونی کننده ها مانند موارد قبلی است.

تهدیدی بزرگ برای جهان

سازمان بهداشت جهانی ،(WHO) متخصصان بهداشت و دانشمندان برتر را در ژنو گرد هم آورده است تا سعی کنند به سؤالات مربوط به این بیماری جدید پاسخ دهند. مدیر کلTedros Adhanom Gbrebreesus ، خواستار وحدت جهانی برای مبارزه با این دشمن مشترک شده است که به مرزها یا ایدئولوژی ها احترام نمی گذارد.

این بیماری که اکنون به طور رسمی به نام بیماری حاد تنفسی N-CoV شناخته شده است، تهدیدی جدی برای جمعیت های بشر در سراسر جهان محسوب می شود. در راستای این امر، WHO با امید به جلوگیری از عفونت و متوقف کردن شیوع ویروس با دانشمندان برتر همکاری خواهد کرد.

اهداف استراتژیک WHO شامل محدودیت انتقال انسان به انسان است. شناسایی، منزوی کردن و ارائه مراقبت های اولیه از بیماران؛ شناسایی و کاهش انتقال از منابع حیوانی؛ پرداختن به ناشناخته های مهم در مورد شدت و میزان انتقال بالینی، تسریع در تولید واکسن ها، روش های تشخیصی و درمانی، خطر اساسی ارتباط برای همه جوامع و به حداقل رساندن بار اجتماعی و اقتصادی از طریق مشارکت های چند بخشی است.

رفرانس ژورنال:

Kampf, G., Todt, D., Pfaender, S., and Steinman, E. (2020). Persistence of coronaviruses on inanimate surfaces and its inactivation with biocidal agents. The Journal of Hospital Infection. https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701(20)30046-3/fulltext

منبع:

World Health Organization (WHO). (2020). Novel Coronavirus(2019-nCoV) Situation Report – 22. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200211-sitrep-22-ncov.pdf?sfvrsn=fb6d49b1_2

https://www.news-medical.net/news/20200211/Coronavirus-can-live-on-common-surfaces-for-nine-days-how-to-kill-it.aspx